Εργαστήρια

Στο πλαίσιο της ακαδημαϊκής λειτουργίας του Τμήματος Ψυχολογίας λειτουργούν τα εξής τρία Εργαστήρια

Εργαστήρια

Εργαστήριο Εκπαιδευτικής, Γνωστικής και Αναπτυξιακής Ψυχολογίας

(ΦΕΚ 568, Β’, 21/2/2018)

Διευθύντρια: Καραγιαννοπούλου Ευαγγελία, Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας

Το Εργαστήριο έχει ως αποστολή:

(α) την κάλυψη σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο (συμπεριλαμβανομένης της εκπόνησης διδακτορικής και μεταδιδακτορικής έρευνας) των διδακτικών, ερευνητικών και ευρύτερων εκπαιδευτικών αναγκών του Τμήματος Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων καθώς και άλλων Τμημάτων του Ιδρύματος, σε θέματα που εμπίπτουν στα γνωστικά αντικείμενα της Εκπαιδευτικής, της Γνωστικής και της Αναπτυξιακής Ψυχολογίας.

Ειδικότερα, το ερευνητικό και ευρύτερο επιστημονικό έργο του εργαστηρίου αφορά στη μελέτη, με τη χρήση ποσοτικών και ποιοτικών μεθοδολογιών, των ακόλουθων αντικειμένων:

Α. Εκπαιδευτική ψυχολογία.

  1. Γνωστικές διεργασίες, συναισθήματα και μάθηση
  2. Διδασκαλία και μάθηση- παράγοντες πλαισίου
  3. Παράγοντες που επηρεάζουν τη μάθηση (π.χ. ατομικοί, ψυχοσυναισθηματικοί κοινωνικοί), (νευρο)βιολο- γικές διαστάσεις, ψυχική υγεία και μάθηση
  4. Μάθηση, προσαρμογή και ανάπτυξη
  5. Παρεμβάσεις στο χώρο της εκπαίδευσης
  6. Μάθηση και διδασκαλία στην ανώτατη εκπαίδευση
  7. Η ψυχαναλυτική οπτική για τη μάθηση

 

Β. Γνωστική ψυχολογία

  1. Άδηλη (ασυνείδητη) και έκδηλη (συνειδητή) μάθηση και μνήμη και παράγοντες που τις επηρεάζουν
  2. Πειραματική διερεύνηση γνωστικών διεργασιών
  3. Γνωστικές διεργασίες που διέπουν τη διατροφική συμπεριφορά και την (υπερβολική) κατανάλωση αλκοόλ
  4. Απόκτηση εννοιών και κατηγοριοποίηση
  5. Προκαταλήψεις προσοχής
  6. Διερεύνηση γνωστικών παραγόντων στην κλινική ψυχολογία και την ψυχολογία της υγείας

 

Γ. Αναπτυξιακή ψυχολογία

  1. Ανάπτυξη της μη-λεκτικής και λεκτικής αλληλόδρασης
  2. Διαμόρφωση του εαυτού και της ταυτότητας
  3. Κοινωνική ανάπτυξη των συγκινήσεων και συναισθημάτων
  4. Η ενσώματη ανάπτυξη του Νου, της Αντίληψης και της Μνήμης
  5. Διαπολιτισμική ανάπτυξη και εφαρμογές σε ευάλωτους πληθυσμούς
  6. Αναπτυξιακή ψυχοπαθολογία
  7. Διεπιστημονικές και κριτικές προσεγγίσεις στην ανάπτυξη

 

(β) Στα πλαίσια των παραπάνω ερευνητικών δραστηριοτήτων περιλαμβάνονται:

  1. Η εκπόνηση μεταπτυχιακών εργασιών, διδακτορικών διατριβών και μεταδιδακτορικών ερευνών απτομένων των αντικειμένων του Εργαστηρίου.
  2. Η έκδοση μονογραφιών ή/και μεταφρασμένων κειμένων σχετικών με τους επιστημονικούς κλάδους της εκπαιδευτικής, της γνωστικής και της αναπτυξιακής ψυχολογίας και σχετιζόμενων αντικειμένων.
  3. Οι δημοσιεύσεις σε έγκριτα περιοδικά και σε επιστημονικές εκδόσεις.
  4. Η διάχυση των ερευνητικών αποτελεσμάτων σε εθνικό και διεθνές επίπεδο μέσω της συμμετοχής σε σεμινάρια, συνέδρια και ημερίδες, τη χρήση ψηφιακών μέσων και MME.
  5. Η οργάνωση συνεδρίων/ σεμιναρίων/ημερίδων/ θερινών σχολείων με σχετικά αντικείμενα.
  6. Η συμμετοχή σε ερευνητικά (εθνικά, ευρωπαϊκά, διεθνή) και εκπαιδευτικά προγράμματα καθώς και σε αντίστοιχα (εθνικά, ευρωπαϊκά και διεθνή) επιστημονικά δίκτυα.
  7. Η μετακίνηση προπτυχιακών, μεταπτυχιακών φοιτητών, υποψηφίων διδακτόρων και μεταδιδακτορικών ερευνητών προς Ερευνητικά Ινστιτούτα και Πανεπιστήμια της ημεδαπής ή/και αλλοδαπής για την διεκπεραίωση της έρευνας τους, την ανάπτυξη/επέκταση συνεργασιών ή/και την χρήση εξοπλισμού μη διαθέσιμου στο Εργαστήριο και στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.

Εργαστήριο Κοινωνικής Ψυχολογίας

(ΦΕΚ 421, Β’, 14/2/2018)

Διευθύντρια: Ελευθερία Δογορίτη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Διαγλωσσικής και Διαπολιτισμικής Επικοινωνίας σε Επαγγελματικά Περιβάλλοντα

Το Eργαστήριο έχει ως αποστολή:

(α) Την κάλυψη σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο των διδακτικών και ερευνητικών αναγκών του Τμήματος Ψυχολογίας, καθώς και άλλων Τμημάτων του Ιδρύματος, σε θέματα που εμπίπτουν στο γνωστικό αντικείμενο της Κοινωνικής Ψυχολογίας.

Ειδικότερα το ερευνητικό και ευρύτερα επιστημονικό έργο του εργαστηρίου αφορά τα ακόλουθα αντικείμενα:

  1. Κοινωνιοψυχολογική μελέτη διομαδικών σχέσεων και διεργασιών.
  2. Κοινωνική ψυχολογία και πολιτισμικές διεργασίες.
  3. Κοινωνική ψυχολογία, μετανάστευση και διεθνικές διεργασίες.
  4. Κοινωνική ψυχολογία της συλλογικής δράσης.
  5. Κοινωνική ψυχολογία και πολιτικά ζητήματα.
  6. Κοινωνική ψυχολογία και σύγχρονα κοινωνικά προβλήματα.
  7. Μεθοδολογίες έρευνας στην κοινωνική ψυχολογία.
  8. Η θεωρία της κοινωνικής ψυχολογίας.

 

(β) Στα πλαίσια των παραπάνω ερευνητικών δραστηριοτήτων περιλαμβάνονται:

  1. Η εκπόνηση μεταπτυχιακών εργασιών, διδακτορικών διατριβών και μεταδιδακτορικών ερευνών απτομένων των αντικειμένων του εργαστηρίου.
  2. Η έκδοση μονογραφιών ή/και μεταφρασμένων κειμένων σχετικών με την επιστήμη της κοινωνικής ψυχολογίας και σχετιζόμενων αντικειμένων.
  3. Οι δημοσιεύσεις σε έγκριτα περιοδικά και σε επιστημονικές εκδόσεις ερευνητικών αποτελεσμάτων, θεωρητικών αναλύσεων και μεθοδολογικών συνεισφορών.
  4. Η διάχυση των ερευνητικών αποτελεσμάτων σε εθνικό και διεθνές επίπεδο μέσω της συμμετοχής σε σεμινάρια, συνέδρια και ημερίδες, τη χρήση ψηφιακών μέσων και MME.
  5. Η οργάνωση συνεδρίων/ σεμιναρίων/ ημερίδων/ θερινών σχολείων με σχετικά αντικείμενα.
  6. Η συμμετοχή σε ερευνητικά (εθνικά, ευρωπαϊκά, διεθνή) και εκπαιδευτικά προγράμματα καθώς και σε αντίστοιχα (εθνικά, ευρωπαϊκά, διεθνή) επιστημονικά δίκτυα.
  7. Η μετακίνηση προπτυχιακών και μεταπτυχιακών φοιτητών, υποψηφίων διδακτόρων και μεταδιδακτόρων ερευνητών προς Ερευνητικά Ινστιτούτα και Πανεπιστήμια της ημεδαπής ή/και αλλοδαπής για την διεκπεραίωση της έρευνας τους, την ανάπτυξη/επέκταση συνεργασιών ή/και την χρήση εξοπλισμού μη διαθέσιμου στο Εργαστήριο και στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.
Κλινικο-Ψυχολογικό Εργαστήριο Σύνολης Υγείας και Μελέτης Εαυτού

Κλινικο-Ψυχολογικό Εργαστήριο Σύνολης Υγείας και Μελέτης Εαυτού

(ΦΕΚ 1335, Β’, 19/4/2018)

Διευθύντρια: Ανδριοπούλου Νόρα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Κλινικής Ψυχολογίας

Το Εργαστήριο έχει ως αποστολή:

  1. Τη μέριμνα για τις διδακτικές, ερευνητικές και διευρυμένες επιστημονικές-ακαδημαϊκές προτεραιότητες φοιτητικών πληθυσμών και προσώπων προπτυχιακού, μεταπτυχιακού, διδακτορικού και μεταδιδακτορικού επιπέδου καθώς και εγγύς επιστημόνων, κατ’ αρχάς του Τμήματος Ψυχολογίας αλλά και άλλων Τμημάτων του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, καθώς και κατ’ αρχήν επιστημόνων άλλων Φορέων, Ιδρυμάτων και Οργανισμών σε ό,τι αφορά στο αντικείμενο της Κλινικής Ψυχολογίας ως κλάδου προαγωγής υγείας.
  2. Την διεπιστημονική συνεργασία με κάθε μορφής Εργαστήρια, Κέντρα Ερευνών, Φορείς, Δομές, Οργανισμούς και Ακαδημαϊκά Ιδρύματα και εκπροσώπους τους, ημεδαπής και αλλοδαπής, εφόσον οι επιστημονικοί τους στόχοι συμπίπτουν, συμβαδίζουν ή αλληλοσυμπληρώνονται με εκείνους του Εργαστηρίου σε πνεύμα αμοιβαιότητας.
  3. Την διοργάνωση επιστημονικών συναντήσεων προαγωγικών της επιστήμης και της σύνολης υγείας περιλαμβάνοντας: διαλέξεις, ημερίδες και διημερίδες, σεμινάρια, συμπόσια, συζητήσεις στρογγυλής τράπεζας, συνέδρια, συνδιασκέψεις, παρουσιάσεις, επιμορφώσεις, αφιερώματα, δράσεις ευαισθητοποίησης, κριτικές συζητήσεις (debates), εκθέσεις, ανακοινώσεις-κοινοποιήσεις επιστημονικού περιεχομένου, προβολές, αναρτήσεις αφίσας, θερινά μαθήματα, ειδικές ενότητες επί των διαφόρων Σχολών Σκέψης στην Ψυχολογία, την Κλινική Ψυχολογία και Ψυχοθεραπεία, καθώς και εργαστηριακές ασκήσεις, πειραματικά συνεχή και συγγραφή εκθέσεων και άλλες επιστημονικές και διεπιστημονικές εκδηλώσεις, πάντα σε σύστοιχα προς τα διαφέροντα του Εργαστηρίου θέματα.
  4. Την συγκέντρωση, αποδελτίωση, κωδικοποίηση, ταξινόμηση, μηχανογράφηση, ψηφιοποίηση, επικαιροποίηση, αποθήκευση και διάθεση ερευνητικού και αρχειακού υλικού ελληνικών και αλλόγλωσσων πηγών – εκδόσεις, άρθρα, μεταπτυχιακές, διδακτορικές διατριβές κ.λπ.
  5. Την προαγωγή έργου Τηλε-Συμβουλευτικής, Mentoring και Τηλε-Στήριξης και εν γένει την προώθηση καινοτόμων γεφυρώσεων ανάμεσα στην μάχιμη Κλινική Ψυχολογία, Ψυχοθεραπεία και Ιαματική Ηθική και Δεοντολογία και στις συμβατές διεπιστημονικές συμπράξεις.
  6. Την παροχή υπηρεσιών κατά τα προβλεπόμενα στο Π.Δ. 159/1984 “Προϋποθέσεις παροχής υπηρεσιών από τα Πανεπιστημιακά Εργαστήρια σε ιδιώτες και κάθε νομικής μορφής οργανισμούς” (Α’53).
  7. Τον σχεδιασμό, συγγραφή, εκπόνηση, διάχυση και υποστήριξη καινοτόμων και πολυδιάστατων, χρηματοδοτούμενων και μη, ερευνητικών, εκπαιδευτικών και επιμορφωτικών και έργων δια βίου-μάθησης, κλινικού ψυχολογικού ενδιαφέροντος, κατάρτιση προγραμμάτων επιμόρφωσης, αξιολόγησης και παρέμβασης, μελέτης και προώθησης της ευρύτερα νοούμενης Ιαματικής Ηθικής, των νέων Μετα-γνωσιακών Μεθοδολογιών και εν γένει δράσεων που ευνοούν την επιστημονική αναβάθμιση και τη διεπιστημονική συνεργεία στην υπηρεσία του ανθρώπου και της σύνολης υγείας του και ομάδων φροντίδας – με σκοπό τον εμπλουτισμό της συναφούς γνώσης με ποιοτικά και ποσοτικά δεδομένα και προϊόντα προς όφελος του φοιτητικού πληθυσμού, ερευνητών, εκπαιδευτών, εκπαιδευτικών και μελετητών τόσο του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, όσο και άλλων Ιδρυμάτων, Δομών και Φορέων ημεδαπής και αλλοδαπής. Ειδικότερα, στο επίπεδο αυτό το Εργαστήριο μπορεί να επιβλέπει, συνδράμει και προωθεί:
    1. Εκπόνηση μελετών, μεταπτυχιακών εργασιών, διδακτορικών διατριβών, μεταδιδακτορικών ερευνών, άρθρων κ.ά. που εμπίπτουν στο αντικείμενο του Εργαστηρίου.
    2. Έκδοση μονογραφιών ή/και μεταφρασμένων κειμένων, οδηγών, φυλλαδίων κ.λπ. σχετικών με τα πεδία αρμοδιότητας του Εργαστηρίου και παρεμφερών θεματικών.
    3. Διάχυση ερευνητικών αποτελεσμάτων σε εθνικό και διεθνές επίπεδο με συμμετοχή σε εκδόσεις συνέδρια, σεμινάρια, ημερίδες, και κοινοποιήσεις έργου με χρήση ψηφιακών μέσων και ΜΜΕ.
    4. Συμμετοχή σε ερευνητικά (εθνικά, ευρωπαϊκά, διεθνή) και εκπαιδευτικά και κλινικά fora καθώς και σε αντίστοιχα (εθνικά, ευρωπαϊκά και διεθνή) επιστημονικά δίκτυα.
    5. Συμβολή στον συντονισμό για μετακίνηση προπτυχιακών, μεταπτυχιακών φοιτητών, υποψηφίων διδακτόρων και μεταδιδακτορικών ερευνητών προς ερευνητικά ινστιτούτα και πανεπιστήμια ημεδαπής και αλλοδαπής για διεκπεραίωση, συνεπίβλεψη, εμπλουτισμό ή/και μετεξέλιξη ερευνητικών έργων τους, την ανάπτυξη/επέκταση συνεργασιών ή/και τη χρήση εξοπλισμού μη διαθέσιμου στο Eργαστήριο και στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.
    6. Οργάνωση συνεδρίων, σεμιναρίων, ημερίδων, δράσεων ενημέρωσης/ευαισθητοποίησης, εκπαιδευτικών κλινικών υποστηρικτικών παρεμβάσεων, θερινών σχολείων με σχετικά αντικείμενα και περιεχόμενο στην κατεύθυνση μελέτης εαυτού και σύνολης υγείας.
    7. Εκπαίδευση στελεχών και επαγγελματιών υγείας, αγωγής και αρωγής με προσανατολισμό τη μέριμνα για την σύνολη υγεία των Προσώπων.
    8. Την ανάληψη υποστηρικτικών, συμβουλευτικών έργων και μελετών με σκοπό την ικανοποίηση κριτηρίων μελέτης εαυτού και προτεραιοτήτων των προσώπων και του ευρύτερου διανθρώπινου συνόλου συνεπιρροών τους.
    9. Τη δημιουργία και διατήρηση ιστοσελίδας και την έκδοση ηλεκτρονικού περιοδικού στο αντικείμενο του Εργαστηρίου υπό τις κατάλληλες προϋποθέσεις.
    10. Τη διευρυμένη -διαθεματική, διεπιστημονική- συνεργασία με διεθνείς οργανισμούς, δημόσιες υπηρεσίες και επιστημονικούς και κοινωνικούς φορείς ημεδαπής και αλλοδαπής, ώστε το επιστημονικό προσωπικό του Εργαστηρίου να συμβάλλει στη μελέτη και υποβολή προτάσεων χάραξης πολιτικών και εναλλακτικών τροπολογιών διαχείρισης ζητημάτων που εμπίπτουν στο γνωστικό αντικείμενο του Εργαστηρίου.
    11. Την επιδίωξη ενίσχυσης και χρηματοδότησης από ιδιώτες, φορείς, συλλόγους, σωματεία και οργανισμούς ημεδαπής και αλλοδαπής, οι στόχοι και σκοποί των οποίων συνάδουν με τους επιστημονικούς, ερευνητικούς και εκπαιδευτικούς προσανατολισμούς του Εργαστηρίου.
    12. Την σύνδεση με την τοπική κοινωνία, την ευρύτερη κοινότητα, και με εκπροσώπους της καθώς και τη συνεργασία με δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς με σκοπό την κλινική ψυχολογική συμβουλευτική και τη διάχυση της μεταγνωσιακής μεθοδολογίας για τη σύνολη υγεία, ιδίως μάλιστα προς την εκπαιδευτική κοινότητα, την ενίσχυση των λειτουργιών των εκπαιδευτικών, γονέων/κηδεμόνων, μαθητών και φοιτητών, προς την ιατρονοσηλευτική κοινότητα, την ενίσχυση των λειτουργιών του ιατρο-νοσηλευτικού προσωπικού, αλλά και φροντιστών ενδεών προσώπων, την εφαρμογή ανάλογων προγραμμάτων παρέμβασης σε μαθητές, φοιτητές, εκπαιδευτικούς, γονείς/κηδεμόνες και ιατρο-νοσηλευτικό δυναμικό για ανάπτυξη και ενδυνάμωση των εγγενών τους εαυτοκεντρικών δυνατοτήτων, την ευαισθητοποίηση, επιμόρφωση και εκπαίδευση στελεχών της ακαδημαϊκής, εκπαιδευτικής και νοσηλευτικής κοινότητας, αλλά και άλλων ευαίσθητων ομάδων της κοινωνίας μέσα από διοργανώσεις καθώς επίσης και την παραγωγή και παροχή ομόλογου εκπαιδευτικού υλικού, δημοσιευμάτων και εκδόσεων, τη συνεργασία με σχολεία, εκπαιδευτικούς και συλλόγους γονέων, δομές και φορείς ψυχικής και φυσικής υγείας και την ενδυνάμωση ικανοτήτων διδασκαλίας, επικοινωνίας, ακαδημαϊκής υποστήριξης και θεραπείας εκ μέρους λειτουργών κάθε ιδιότητας.
    13. Την παροχή γνωμοδοτήσεων -πορισμάτων μελετών, αξιολογήσεων, εκτιμήσεων, κ.λπ.-επί εντεταλμένων ή προσκεκλημένων αποτιμήσεων προς Φορείς και Σώματα σε θέματα που άπτονται του γνωστικού αντικειμένου του Εργαστηρίου σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
    14. Κάθε άλλη επιστημονική, ερευνητική, διδακτική υποστηρικτική και επιμορφωτική πρωτοβουλία ή δραστηριότητα που εμπίπτει στο γνωστικό αντικείμενο Εργαστηρίου.
Μετάβαση στο περιεχόμενο